راهنمای خرید مودم و روتر ارزان + خرید روتر شیائومی
4
خرداد 1401
0 نظر

راهنمای خرید مودم و روتر ارزان + خرید روتر شیائومی

روتر وای فای چیست؟

به بیان ساده، روتر وای فای همانند پلی است برای تبدیل اینترنتی که از طریق یک سیم فراهم و تهیه می‌شود به یک سیگنال وایرلس. روتر وای فای به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند به سادگی و سهولت از دستگاه‌های مختلف بدون نیاز به سیم‌کشی­‌های اینترنت در خانه‌ها و دیگر مکان‌های اداری و ... استفاده کنند. همچنین قادر خواهند بود با دستگاه‌هایی همانند گوشی موبایل که قابلیت اتصال به سیم را ندارند را به شبکه متصل کنند و از اینترنت بهره ببرند. اما شاید جای سوال باشد که چه شرکت‌هایی در حال حاضر به تولید روتر وای فای می‌پردازند. کمپانی شیائومی یکی از سازندگان برتر در عرصه تولید و توزیع روتر در جهان شناخته می‌شود که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، خط و نشان بزرگی برای رقبای خود در این عرصه کشیده است. اگر بخواهیم به نمونه‌ای از تولیدات این شرکت اشاره کنیم، می‌توان روتر وای فای شیائومی مدل AloT AX3600  را نام برد که یکی از بهترین روتر وای فای‌های موجود در بازار می‌باشد. این روتر دارای تکنولوژی جدیدی تحت عنوان wi fi6 می‌باشد. در ادامه به توضیحاتی درباره نحوه استفاده و محل نصب روتر خواهیم پرداخت تا با این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شوید.

روتر 3600 شیائومی

بهترین محل نصب روتر وای فای

از آنجایی که سیگنال‌های تولید شده توسط روتر وای فای‌ها بی‌سیم هستند در اثر بر خورد با موانع یا دیوار تضعیف می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود جهت این که تمام کاربران بتوانند از شبکه اینترنتی فراهم شده توسط روتر وای فای، با کیفیت بالا استفاده کنند، لازم است آن را در جایی قرار دهید که موانع زیادی اطراف آن نباشد. 

تفاوت روتر و مودم

شاید برای عده‌ای این سوال به وجود آید که چه تفاوتی بین روتر وای فای‌ها و مودم‌ها وجود دارد. تفاوت‌های موجود بین این دو دستگاه به شرح زیر می باشد:

روتر وای فای‌ها دارای امنیت بیشتری نسبت به مودم‌ها می‌باشند‌. بنابراین به افرادی که امنیت شبکه برایشان بسیار مهم است، روتر وای فای‌ها پیشنهاد می‌شود.

در روتر وای فای ها بر خلاف مودم‌ها چندین پورت وجود دارد.

امکانات نرم‌افزاری روتر وای فای ها بسیار بالا است و به طرز قابل توجهی بالا تر از مودم‌ها می‌باشد. به طور کلی یکی از دلایلی که سبب مورد توجه قرارگرفتن روتر وای فای‌ها می‌شود، امکانات نرم‌افزاری بالای آن‌ها می‌باشد.

روتر وای فای‌ها این توانایی را دارند که به راحتی دسترسی‌های غیر مجاز شبکه را تشخیص دهند و به همین سبب باعث می‌شوند که امنیت شبکه بالا تر رود.

در تنظیمات نرم‌افزاری روترها گزینه‌های بسیار زیادی برای مدیریت شبکه وجود دارد که حتی در مودم‌های با قابلیت روتر هم چنین امکاناتی نخواهید داشت.

کاربرد روتر وای فای‌ها

علاوه بر کاربردهایی که در بالا برای روتر وای فای‌ها ذکر شد این دستگاه‌ها دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشند‌. برای مثال در ساختمان‌های بزرگ که ده‌ها و حتی شاید صدها رایانه به شبکه وصل هستند، با کمک روتر وای فای‌ها قادر خواهید بود سطح دسترسی افراد، حجم اینترنت مصرفی، نحوه اتصال افراد به شبکه، محدودیت ‌ها یا تنظیمات امنیتی و رصد شبکه‌ را انجام دهید. روترها در ساختمانهای بزرگ همانند جعبه‌های تقسیم برق هستند با این تفاوت که شما قادر هستید تنظیمات بسیار زیادی روی این شبکه‌ها انجام دهید. در ادامه به تشریح انواع روتر خواهیم پرداخت.

انواع روتر وای فای

روتر وای فای‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند‌. انواع روتر وای فای‌ها به شرح زیر می‌باشد.

 روترهای میانی Core Router

این روترها انواعی از روترها میباشند که توانایی بسیار بالایی در ارسال بسته‌های داده‌ها و مسیریابی آن‌ها دارند‌. به طور معمول از این روترها در شبکه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

 روترهای مرزی Edge Router

این روترها قادر هستند بسته‌های داده را بین دو یا چند شبکه مسیریابی کنند. این مدل از روترها دارای انواع سیم دار و بی‌سیم هستند.

 روترهای پل Bridge Router

این روترها همانطور که از نام آن‌ها نیز مشخص است همانند پل عمل می‌کنند و هم در مسیریابی نقش دارند. این به معنای آن است که این دستگاه در بین انواع روتر هم این قابلیت را دارد که مانند پلی داده‌ها را در بین گره‌های شبکه جا به جا کند و هم مسیریابی به سیستم‌ها را انجام دهد.

 روتر های پهنای باند Broadband Router

به طور معمول از این روترها برای اتصال به مودم‌های پهن باند همانند مودم روترهای خانگی و سازمانی استفاده می‌شود. این مدل از روتر‌ها دارای چندین پورت برای اتصال به کامپیوتر می‌باشند.

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد ممکن است شما دچار سردرگمی شوید که چه روتری برای شما و کاری که دارید مناسب است؟ قیمت روتر خوب چقدر می باشد؟ آیا پیشنهادی برای انتخاب یک روتر با قیمت مناسب که برای مصارف خانگی به کار بیاید وجود دارد؟ خب برای پاسخ به این سوالات، جواب‌های متعددی وجود دارد اما جوابی که شاید همه این سوالات رو در بر بگیرد، خرید روتر شیائومی باشد. همانطور که ابتدای این مقاله ذکر شد روتر وای فای شیائومی مدل AloT AX3600   جدیدترین محصولی است که توسط کمپانی شیائومی عرضه شده است. ویژگی های برتر این روتر وای فای همانند تراشه ۶ هسته‌ای کوالکام، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت، نرخ بی‌سیم ۳ گیگابایتی، آنتن هوشمند AloT، تاخیر بسیار ناچیز در اتصال و رمز گذاری شبکه WPA3 هستند. به علت ویژگی های منحصر به فرد و ویژه ذکر شده و همچنین از آنجایی که قیمت محصولات عرضه شده توسط کمپانی شیائومی بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد، به کاربران پیشنهاد می‌شود.

آیا تنها داشتن یک روتر خوب و قوی داشتن اینترنتی پایدار با سرعت بالا را تضمین می‌کند؟ پس شما را به ادامه این مقاله دعوت می‌کنم.

چرا باید از تقویت کننده سیگنال وای فای استفاده کرد؟

ممکنه بارها به این موضوع برخورد کرده باشیم که حتی با داشتن یک روتر وای فای خوب، سرعت اینترنت جواب نیازهای مارا ندهد حتی با تعویض و خرید روتر وای فای جدید از برندهای مختلف نیز این مساله همچنان با پابرجا باشد. خب ابتدا باید فهمید که مشکل از کجاست و متناسب با آن تصمیم گرفت.

هر مودم یا روتری که در خانه، اداره و غیره استفاده می‌شود، تا یک محدوده مشخصی را پوشش قوی سیگنال می‌دهد. خارج از آن محدوده سیگنال‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شده در نتیجه احتمال قطع و وصلی اتصال دستگاه مربوطه با روتر یا مودم بیشتر می‌شود.

 آیا استفاده از تقویت کننده وای فای در بالابردن سرعت اینترنت تاثیر دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است تا نحوه کارکرد این محصول رو بررسی کنیم تا درک بهتری از این دستگاه داشته باشیم. ابتدا لازم است تا بدانیم که خرید تقویت کننده وای فای شیائومی پیشنهاد مناسبی هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت است. همانطور که بالاتر اشاره شد، روترها و مودم‌ها تا محدوده مشخصی رو با کیفیت بالایی پوشش می‌دهند و هرچه فاصله دستگا‌‌‌ها دورتر از منبع سیگنال‌دهی شود مسلما سرعت و کیفیت سیگنال‌ها افت خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است تا یک تقویت کننده داشته باشید و بین محلی که روتر قرار دارد و محلی که دستگاه‌های گیرنده شما مثل سیستم‌های کامپیوتری شخصی، موبایل و غیره قرار دارد، نصب کنید. با این کار سیگنال از طریق مودم یا روتر به تقویت کننده وای فای متصل شده و از طریق این دستگاه به سایر دستگاه‌های گیرنده ارسال می ‌شود. فقط کافی است تا بجای اتصال به مودم یا روتر به این دستگاه متصل شوید. شکل زیر یک نما کلی از قرارگیری این دستگاه‌ها را نشان می‌دهد.

نحوه کارکرد تقویت کننده وای فای

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)