راهنمای خرید متر و تراز لیزری
14
فروردین 1401
0 نظر

راهنمای خرید متر و تراز لیزری

متر یا تراز لیزری چیست؟

از آنجایی که استفاده از ابزارهای قدیمی و دستی در کارهای مختلفی از جمله عملیات‌های عمرانی و عملیات‌های ساختمانی باعث افزایش خطا و ایراد در کار می‌شوند، در سال‌های اخیر ابزار کاربردی و جدیدی تحت عنوان متر لیزری یا تراز لیزری تولید و به بازار‌های فروش عرضه شده است. از این وسیله می‌توان در انجام امور مختلف مربوط به ساخت و ساز از جمله سنجش و ایجادکردن شیب مورد نظر، ترازکردن و همچنین عمود کردن دقیق سطوح مختلف استفاده کرد. 

با این وسیله قادر خواهید بود بدون استفاده از سیم‌ها و نخ، تراز کردن سطوح مورد نظر را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهید. همان طور که پیش از این ذکر شد استفاده از این وسیله به شما این امکان را می‌دهد که تراز کردن سطوح را با دقت بسیاری انجام دهید. در ادامه به توضیح و شرح کاربردها و شیوه‌های استفاده از این دستگاه می‌پردازیم.

با این وسیله قادر خواهید بود بدون استفاده از سیم‌ها و نخ، تراز کردن سطوح مورد نظر را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهید. همان طور که پیش از این ذکر شد استفاده از این وسیله به شما این امکان را می‌دهد که تراز کردن سطوح را با دقت بسیاری انجام دهید. در ادامه به توضیح و شرح کاربردها و شیوه‌های استفاده از این دستگاه می‌پردازیم.

نقد و بررسی،قیمت و خرید متر لیزری لمسی شیائومی LS5

متر یا تراز لیزری چه کاربردهایی دارد؟

این وسیله به سبب ویژگی‌هایی که دارد، دارای کاربردهای بسیاری می‌باشد. این وسیله به طور معمول در عملیات‌های مربوط به ساخت و ساز، تمامی عملیات‌های عمرانی، معماری داخلی و خارجی ساختمان مرتبط می‌شود. از جمله کاربردهای متنوع این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • - از این وسیله می‌توان برای نصب دقیق کاشی‌ها، سرامیک‌ها بر کف زمین و دیوارها استفاده کرد.
  • - برای نصب دقیق کاغذ دیواری و شابلون‌ها بر روی دیوارها نیز، این وسیله بسیار مناسب می‌باشد.
  • - یکی دیگر از کاربردهای این وسیله پارتیشن بندی و نصب دقیق دیوارهای کاذب می‌باشد، افراد برای انجام دقیق این عملیات‌ها از این وسیله استفاده می‌کنند.
  • - نصب کردن دقیق و تراز کردن انواع قاب‌ها و ستون‌های داخل یا بیرون ساختمان از این وسیله برای اجرای دقیق و تراز پله‌ها در راه پله‌ها نیز استفاده می‌کنند.
  • - استفاده از تراز لیزری جهت هم راستا و تراز کردن پنجره‌ها و درها
  • - استفاده از متر لیزری برای نصب وسایل و ادوات به دیوارهای ساختمان
  • - استفاده از متر لیزری جهت انجام و اجرای عملیات و تاسیسات برقی ساختمان‌ها
  • - برای نصب پریزها و کلید‌های برق داخل و خارج ساختمان نیز از متر لیزری استفاده می‌شود.
  • - از این وسیله جهت انجام کارهای متنوع برای دکوراسیون منزل استفاده می‌شود.

عملکرد متر یا تراز لیزری

بدیهی و واضح است که هر دستگاهی عملکرد و شیوه کار منحصر به فرد و ویژه‌ای دارد که برای استفاده از آن باید با این روش‌ها آشنا شوید. تراز لیزری همان طور که از نام آن مشخص است با استفاده از اشعه لیزری به کاربران آن کمک خواهدکرد. اشعه‌های خروجی از این دستگاه در دو جهت محور X و Y می‌باشد. به طور معمول این اشعه‌ها برهم عمود بوده و به عبارتی دیگر با یکدیگر زاویه ی 90 درجه می‌سازند. لازم به ذکر است که دستگاه بسته به نیاز این قابلیت را نیز دارا است که هر کدام از خطوط X و Y را نیز به تنهایی نمایش دهد.

همچنین این دستگاه دارای قابلیت‌های منحصر به فرد دیگری می‌باشد از جمله این که دارای قابلیت نصب بر روی دوربین‌های عکاسی، فیلمبرداری و مهندسی است. همچنین در برخی از این ترازها پایه‌های آهنربایی وجود دارد که این امکان را به کاربران می‌دهد که این وسیله را بر دیواره‌های فلزی و پایه غیر فلزی نصب نمایند.

شیوه کار با تراز لیزری

برای استفاده از هر دستگاهی لازم است با شیوه کارکرد آن دستگاه آشنا شوید. تراز لیزری همان طو که پیش از این نیز بیان کردیم دارای اشعه‌هایی در جهت های X و Y و Z  می‌باشد که برهم عمود می‌باشند. لازم به ذکر است که اغلب لیزرها قادر هستند به تنهایی یکی از جهت‌های X و Y را نمایش دهند. محل تلاقی دو خط عمود و خط افق با یکدیگر سبب به وجود آمدن سه نقطه شاقولی می‌شوند و همچنین باعث ایجاد نقطه‌ای در زیر دستگاه می‌شوند.

همانطور که پیش از این نیز بیان شد اغلب این ترازها دارای قابلیت خود تنظیمی می‌باشند و همچنین شما می‌توانید برای استفاده از این وسیله آن را بر روی پایه‌های دوربین‌های فیلمبرداری و یا عکاسی قرار دهید.

انواع تراز های لیزری

ترازها و مترهای لیزری دارای انواع مختلفی می‌باشند. به طور کلی این ترازها را می‌توان به دو دسته تراز لیزری دستی و تراز لیزری خود تراز تقسیم بندی کرد.

مشخصات و قیمت متر لیزری شیائومی DUKA LI 1 | فروشگاه موبوتل

تراز لیزری خود تراز: اغلب ترازهای لیزری موجود دارای قابلیت خودترازی می‌باشند، به این معنی که در صورتی که دستگاه در محلی که تراز نیست قرار گرفته باشد، این قابلیت را دارد که زاویه مورد نظر خود را تراز کند. کار کردن با این وسیله بسیار ساده است و سرعت انجام کار با آن بسیار بالا است.  این امکان وجود دارد که در مترهایی که قابلیت خودترازی دارند، خطوط لیزری به صورت چشمک‌زن یا بوق‌های ممتد به گوش برسند که این علائم به دلیل محدودیت زاویه‌ای این دستگاه می‌باشد که در صورتی که زاویه این وسیله با سطح مورد نظر بیشتر از درجه خاصی باشد هشدار می‌دهد.

تراز لیزری دستی: در برخی از ترازها و مترهای لیزری قابلیت خودترازی وجود ندارد. برای استفاده از این نوع ترازها لازم است که از حباب‌های دستگاه برای ترازکردن آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این نوع تراز لیزری وقت‌گیر و زمان‌بر می‌باشد. تراز لیزری دستی دارای حساسیت بسیار بالایی می‌باشد به طوری که با برخورد کم‌ترین ضربه نیز تعادل آن بهم می‌ریزد.

فواید و دلایل استفاده از تراز لیزری

همان طور که پیش از این نیز بیان شد تراز و متر لیزری دارای کاربردهای ویژه‌ای می‌باشد که کمک شایانی به کاربران آن جهت انجام کارها و عملیات‌های ساختمانی می‌کند. این وسیله به افراد این امکان را می‌دهد که با دقت بسیار بالایی عملیات تراز نمودن سطوح مختلف را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهند. در نتیجه این وسیله در صرفه‌جویی در زمان و همچنین کاهش و به حداقل رساندن خطاهای انسانی نقش به سزایی دارد. همچنین از آنجایی که این وسیله از انجام دوباره برخی از عملیات ساختمانی به دلیل خطاهای به وجود آمده جلوگیری می‌کند، نقش به سزایی در کاهش و به حداقل رساندن هزینه‌ها نیز دارد.

جایگاه‌های استفاده از تراز لیزری

متر یا تراز لیزری یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی برای انجام عملیات ساختمانی و عمرانی می‌باشد و همان طور که پیش از این نیز ذکر شد دارای کاربردهای بسیاری می‌باشد. از آنجایی که از این وسیله جهت تراز کردن سطوح مختلف استفاده می‌شود بدیهی و واضح است که کاربرد و جایگاه‌های استفاده از این وسیله بیشتر در ساختمان‌ها، عمران و همچنین دکوراسیون می‌باشد.

انواع مختلف تراز ها و متر های لیزری

مترها و ترازهای لیزری دارای انواع مختلفی می‌باشند. همچنین این دستگاه‌ها و ابزارها توسط کارخانه‌ها و برندهای معتبر و متفاوتی تولید و به بازارهای فروش عرضه می‌شوند. یکی از بهترین و معتبرترین برندها و کارخانه‌های تولیدکننده این ابزار، کارخانه شیائومی می‌باشد. شیائومی یکی از برندهایی است که به تولید لوازم و ابزارهای دیجیتال می‌پردازد و به سبب کیفیت بالا محصولات تولیدی در این کارخانه، این برند بسیار معتبر می‌باشد. این کارخانه متر یا ترازهای لیزری را در مدل‌های مختلف و با ویژگی‌ها و کاربرد‌های مختلفی تولید و به بازارهای فروش عرضه می‌کند.

راهنما خرید تراز لیزری

برای خرید تراز لیزری لازم است به مواردی توجه نشان دهید. برخی از موارد حائز اهمیت در جهت خرید این محصول به شرح زیر می‌باشند:

  • رنگ لیزر: به طور معمول رنگ ترازهای لیزری سبز یا قرمز می‌باشد. رنگ سبز دارای قدرت بیشتری دارند و 4 برابر روشن‌تر می‌باشند. ترازهای لیزری قرمز رنگ متداول‌تر بوده و دارای قیمت کمتری می‌باشند و از این نوع تراز برای انجام عملیات‌های داخل ساختمان استفاده می شود.
  • نوع لیزر: از آن جایی که ترازهای لیزری برای پوست و چشم مضر هستند لازم است برای خریداری آن‌ها به کلاس آن‌ها توجه کنیم. به طور معمول لیزرهای کلاس پایین هیچ خطری ندارند و مناسب‌تر می‌باشند. برخی افراد برای جلوگیری از آسیب‌های این لیزرها از عینک‌های ایمنی استفاده می کنند.
  • خود تراز بودن: همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم خود تراز بودن یکی از ویژگی‌های خوبی است که تنها برخی از ترازها دارای آن هستند. بنابراین برای خریداری یک تراز لیزری مناسب باید به قابلیت خودتراز بودن آن توجه کنیم.
  • دقیق بودن تراز: ترازها و مترهای لیزری دارای دقت‌های متفاوتی می‌باشند. بدیهی و واضح است که هر چه دقت اندازه‌گیری دستگاهی بالاتر باشد، آن دستگاه مناسب‌تر می‌باشد. بنابراین برای خرید تراز لیزری به این مورد نیز توجه کنید.
  • دارا بودن قابلیت Rx-Ready: این قابلیت در برخی از ترازها وجود دارد. این قابلیت سبب می‌شود بتوانید از این دستگاه برای تراز کردن مسافت‌های طولانی نیز استفاده کنید. این قابلیت کار را برای کاربرانی که نیاز دارد مسافت‌های دور را تراز کنند بسیار کاربردی است.
  • با دوام و با کیفیت بودن باتری
  • کیفیت نور و درخشندگی آن
  • درجه حرارت قابل تحمل: توجه داشته باشید که این وسیله در هر دمایی پاسخگو نمی‌باشد. بنابراین به درجه دمای کارکرد آن توجه کنید.
  • - دارا بودن سیستم هشدار دهنده صوتی یا نوری
  • - دارا بودن قابلیت مستقر شدن بر روی سطح صاف
  • - میزان برد و دامنه اندازه گیری
  • زاویه تابش: زاویه تابش این وسیله به طور معمول بین 30 تا 360 درجه متغیر می‌باشد و باید به مقدار این زاویه توجه کنید.

جمع بندی

تراز لیزری یا متر لیزری به سبب کاربردهای ویژه و منحصر به فردی که دارد، در بین افرادی که به واسطه شغل و کارشان به اندازه‌گیری‌های دقیق مرتبط هستند، بسیار محبوب است. این تراز یا متر لیزری در مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که هر کدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های متنوعی می‌باشند. شما کاربران عزیز قادر هستید با توجه به نیاز کاری خود، مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)